زوميت
فناوري

بيت كوين به عنوان جايگزيني مناسب براي طلا، جايگاه ويژه اي را ميان سرمايه گذاران حوزه ارزهاي ديجيتال پيدا كرده است. با وجود اين كه صدها سال از پيدايش طلا گذشته است اما بيت كوين توانسته طي يك دهه به جايگاهي بالاتر از جايگاه طلا دست پيدا كند. در اين مقاله به مقايسه ويژگي هاي طلا و بيت كوين مي پردازيم تا دلايل جايگزين شدن بيت كوين با طلا و علاقه افراد به سرمايه گذاري در اين بازار را بررسي كنيم. جهت مقايسه طلا و بيت كوين، بررسي 5 شاخص كه شامل ارزندگي، محدوديت منابع، تقاضا، پشتوانه بودن و كاربرد است كه مي تواند اطلاعات شفافي را ارائه دهد. در ادامه به شرح مفصلي از اين موارد مي پردازيم.

معيارهاي مقايسه طلا و بيت كوين(چگونه معاملات آپشنز انجام دهيم)

1- ارزندگي

ارزندگي يكي از معيارهاي مقايسه طلا و بيت كوين است. از زمان پيدايش طلا، اين كالا به عنوان يك دارايي بسيار با ارزش و قابل مبادله در معاملات مورد توجه مردم و تجار بوده است. با گذشت سالها از زمان پيدايش طلا، همچنان امروزه در بخش هاي تجاري، پزشكي و صنايع كاربرد فراوان دارد كه ارزندگي آن را همچنان حفظ كرده است. ويژگي هاي بيت كوين از جمله قابليت مبادله بدون محدوديت هاي زماني و مكاني بسيار، امنيت بالا، كم هزينه و سريع بودن است كه سبب شده اين ارز ديجيتال ارزندگي بسيار بالايي را داشته باشد.

در مقايسه ارزندگي طلا و بيت كوين مي توان به اين مورد اشاره كرد: در سال 2017 براي اولين بار قيمت يك بيت كوين از قيمت يك اونس تروا طلا بيشتر شد. با توجه به بازدهي بالاي بيت كوين، حتي سرمايه گذاران سرسخت و با سابقه طلا به ارزندگي بالاي بيت كوين پي برده اند و آن را جايگزيني براي سرمايه گذاري طلا انتخاب كرده اند. براي مثال در كشور هند كه از بزرگترين دارندگان طلا در جهان هستند، حركت گسترده سرمايه گذاران از طلا به بيت كوين به قدري بود كه ميزان سرمايه گذاري آنها در بازار كريپتوكارنسي از 200 ميليون دلار به 40 ميليارد دلار رسيد.

2- محدوديت منابع 

نه تنها منابع طلا محدود هستند، بلكه منابع برخي ارزهاي ديجيتال مثل بيت كوين نيز با محدوديت روبرو هستند. اين محدوديت موجودي، تاثير به سزايي بر روي ميزان تقاضا و در نتيجه افزايش قيمت آنها دارد اما تفاوت اين محدوديتها در شفافيت آن مي باشد. هيچ آمار دقيقي از ميزان طلاي باقي مانده در جهان وجود ندارد اما ميزان محدوديت بيت كوين شفاف است (21 ميليون توكن) و ذخيره بيت كوين تا سال 2140 به پايان مي رسد و بعد از آن بيت كوين جديدي ايجاد نمي شود.

در مورد طلا حتي اين احتمال وجود دارد كه در ساير سياره ها بتوان آن را استخراج كرد. علاوه بر محدوديت منابع، محدوديت دسترسي نيز از وجه تمايز طلا و بيت كوين محسوب مي شود. برخلاف سيستم هاي سنتي، كه برخي از افراد به آن دسترسي ندارند، براي دسترسي به بيت كوين در سراسر جهان امكاناتي فراهم شده تا بتوانند بدون هيچ هزينه اي به مبادلات بپردازند.

3- كاربردها

يكي ديگر از معيارهاي مقايسه طلا و بيت كوين، كاربردهاي آن در بازار است. از جمله مزايا و كاربردهاي طلا مي توان به حفاظت از دارايي ها در برابر تورم اشاره كرد. نگهداري طلا در مواقعي كه اقتصاد در حالت تورم قرار دارد، از ذخيره پول هاي كاغذي منطقي تر و سودآورتر مي باشد. 

بيت كوين سه كاربرد اصلي و مهم دارد كه عبارتند از: پرداخت، سرمايه گذاري، نقل و انتقال پول

پرداخت: افراد مي توانند در شبكه غيرمتمركز بيت كوين، بدون طي كردن فرآيندهاي افتتاح حساب، از طريق بيت كوين پرداخت هاي خود را بدون كنترل شدن از سوي نهادي انجام دهند. از بيت كوين براي خريد هر چيزي حتي قهوه استفاده مي شود.

سرمايه گذاري: سرمايه گذاري در بيت كوين به صورت كوتاه مدت، ميان مدت و بلند مدت امكان پذير است كه عمده سرمايه گذاري بيت كوين در معاملات كوتاه مدت و روزانه مي باشد.

نقل و انتقال پول: بيت كوين يك راه براي انتقال پول در داخل كشور و حتي خارج از كشور مي باشد كه در زمان تحريم ها بيش از پيش اهميت و سودمندي خود را نشان مي دهد. همچنين كارمزد كم و سرعت بالا در اين روش، انتقال پول را به صرفه تر از ساير روش ها تبديل كرده است.

در رابطه با بيت كوين مي توان گفت به دليل محدوديت منابع، يك دارايي كاملا عاري از تورم محسوب مي شود.

4- تقاضا

با توجه به مزاياي بسيار زياد بيت كوين، قانوني شدن، پذيرش جهاني و محدوديت منابع، تقاضا براي آن روز به روز افزايش مي يابد و در نتيجه اين افزايش تقاضا، قيمت آن نيز رو به رشد مي باشد. محدود بودن منابع طلا و ارزش آن در حفظ سرمايه نيز سبب شده كه تقاضا براي طلا نيز با گذشت سالها از زمان پيدايش آن همچنان ادامه داشته باشد و حتي افزايش پيدا كند.

5- پشتوانه

پشتوانه نيز يكي از معيارهاي مقايسه طلا و بيت كوين محسوب مي شود. تقاضاي جهاني علاوه بر اينكه پشتوانه طلا مي باشد، پشتوانه اصلي ارزهاي ديجيتال از جمله بيت كوين نيز به حساب مي آيد و مي توان گفت تا زماني كه ميزان تقاضا براي بيت كوين و طلا بالا باشد، امكان رشد قيمت براي آنها وجود دارد. طلا را مي توان پشتوانه با سابقه اي براي ارزهاي سنتي معرفي كرد اما در حال حاضر بيت كوين به عنوان پشتوانه دارايي هاي ديگر شناخته نشده است.

مقايسه چند شاخص ديگر

تاريخچه

يكي ديگر از موارد مقايسه طلا و بيت كوين تاريخچه اين دوست. بيت كوين تاريخچه محدودي به عنوان ذخيره ارزش دارد و تنها در سال 2009 ايجاد شده است. طلا براي حداقل 5000 سال و به احتمال زياد شايد 7000 سال به عنوان ذخيره ارزش مورد استفاده قرار گرفته است.

 مقاومت در برابر تقلب

طلا به عنوان يك دارايي فيزيكي، احتمال تقلب و يا كم شدن ميزان خلوص در آن وجود دارد، با اين كه امكان فاسد شدن فلز، رد كردن طلاي تقلبي و دزدي طلا امر آساني نيست. در مورد امنيت بيت كوين مي توان گفت كه مبتني بر فناوري بلاك چين است و امكان تقلب در آن وجود ندارد.

قابليت و هزينه هاي جا به جايي

يكي ديگر از معيارهاي مقايسه طلا و بيت كوين معيار هزينه و جا به جايي است. هزينه جابه جايي طلا از مكاني به مكان ديگر بسيار سنگين و تامين امنيت براي آن بسيار دشوار است، به خصوص اگر ميزان طلا زياد و فاصله بين مبدا و مقصد طولاني باشد، در حالي كه مي توان مقدار زيادي بيت كوين را به وسيله تلفن همراه به دورترين نقطه در سريع ترين زمان ممكن ارسال كرد.

غيرمتمركز بودن

برخلاف طلا كه استخراج و قيمت گذاري آن تحت نظارت و كنترل دولت‌ها مي باشد، بيت كوين غيرمتمركز است و همين موضوع باعث شفافيت و تقاضاي بيشتر براي ارزهاي ديجيتال به ويژه بيت كوين شده است.

تقسيم پذيري

ميزان تقسيم پذيري بيت كوين در برابر طلا بسيار بيشتر است در حالي كه يك بيت كوين قابل تقسيم به 10,000,000 ساتوشي مي باشد و مي توان آن را به راحتي مبادله كرد اما خريد و فروش يك سوت طلا به عنوان كوچك ترين واحد طلا امكان پذير نمي باشد.

نقدينگي

در رابطه با نقدينگي يا Liquidity هم بيت كوين و هم طلا به راحتي قابليت تبديل شدن به يك دارايي ديگر را دارند و مي توان آنها را حتي با ارزهاي فيات نيز تبادل كرد.

عاري از سانسور

هيچ نهادي (از جمله توسعه دهندگان يا ماينرها) هيچ تاثير ناروايي بر بيت كوين كاربران ندارد. به اين ترتيب، بيت كوين در برابر سانسور مقاوم است و چون پروتكل غيرمتمركز است، مشمول تقاضا يا محدوديت هاي شركت ها يا دولت هاي بزرگ نيست. اما دولت ها مالكيت طلا و انتقال طلا را در طول تاريخ محدود كرده اند.

نوسانات

يكي از معايب بيت كوين نوسانات شديد و گاهي غير قابل پيش بيني آن است كه باعث شده به عنوان يك دارايي نا امن براي سرمايه گذاران ايجاد نگراني كند. همين نوسانات شديد قيمت، باعث شده طلا به يك دارايي ايمن تري نسبت به بيت كوين تبديل شود.

دوام

بيت‌كوين نه نابود مي‌شود و نه از بين مي‌رود. تا زماني كه شبكه زنده بماند، زنده مي‌ماند، كه با توجه به غيرمتمركز بودن شبكه، نابودي بيت‌كوين را بسيار سخت مي‌كند. وقتي طلا را با بيت‌كوين مقايسه مي‌كنيم، هر دو بادوام هستند.

نتيجه گيري

از آنجايي كه بيت كوين علاوه بر دارا بودن اكثريت مزيت هاي طلا، مزاياي منحصر به فرد خود را نيز دارا مي باشد به آن طلاي ديجيتال نيز گفته مي شود اما با توجه به ناشناخته بودن بازار ارزهاي ديجيتال، طلا همچنان براي افراد كم ريسك و محافظه كار و بيت كوين براي افراد ريسك پذير توصيه مي شود و نمي توان به طور قطعي در باره اين كه كدام يك برتري كامل دارند، اظهار نظر كرد.

 
 
امتیاز:
بازدید:
[ ۲۹ مرداد ۱۴۰۲ ] [ ۱۰:۴۶:۴۴ ] [ mehdi ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 3
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی